WebshopKlantenservice.nl
  • Home
  • Klantgerichtheid
  • Reputatiemanagement
  • Customer Experience
    • Klantinzicht
    • Klanttevredenheid Verhogen
  • Tools
    • Live Chat Tips
    • Webcare Tips
    • Kostenbesparing
  • Nieuws
No Result
View All Result
  • Home
  • Klantgerichtheid
  • Reputatiemanagement
  • Customer Experience
    • Klantinzicht
    • Klanttevredenheid Verhogen
  • Tools
    • Live Chat Tips
    • Webcare Tips
    • Kostenbesparing
  • Nieuws
No Result
View All Result
WebshopKlantenservice.nl
No Result
View All Result
Home Klantgerichtheid Tips

Hoe werkt de NPS score en hoe zet jij dit in voor klantgerichtheid?

Stef van Doorn by Stef van Doorn
april 5, 2021
Hoe werkt de NPS score en hoe zet jij dit in voor klantgerichtheid?
Share on FacebookShare on Twitter

In de marketing is de NPS score al enige tijd in zwang. Het is een populaire methode om de klanttevredenheid en -loyaliteit te meten. NPS staat voor Net Promotor Score. De NPS wordt bepaald door slechts één vraag te stellen. Meestal wordt gevraagd hoe waarschijnlijk het is dat een klant een dienst of product zou aanbevelen aan bekenden. Door deze vraag te stellen is het mogelijk direct een idee te krijgen van de klanttevredenheid zonder een lange enquête af te hoeven nemen. Deze vraag wordt bijna altijd gesteld als de klant al gebruik maakt van je dienst of product, bijvoorbeeld in een pop-up als de klant inlogt op zijn of haar account.

NPS score berekenen

Je vraag je misschien af: “Hoe werkt de NPS score eigenlijk?”. Goede vraag. De NPS score wordt berekend door het aantal klanten dat zeer positief is over je product of dienst, tegenover het aantal klanten te zetten dat negatief is. Dat doe je als volgt: uitgesproken positieve klanten – uitgesproken negatieve klanten. Hieruit volgt een getal, dat tussen de -100 en 100 ligt. Het spreekt vanzelf dat een positieve score dichtbij de 100 ligt, en een negatieve NPS dichtbij de -100 komt. Klanten die tevreden, maar niet zeer positief zijn over je bedrijf tellen voor de NPS niet mee. Alleen de uitersten worden tegenover elkaar gezet.

NPS laten onderzoeken

Voor je je NPS score kunt vaststellen, zul je deze eerst moeten onderzoeken. Hiervoor kun je een extern bedrijf inschakelen dat hier ruime ervaring mee heeft. Zij kunnen niet alleen het onderzoek voor je uitvoeren maar ook adviezen uitbrengen over eventuele vervolgstappen. Het is maar net hoe groots je het aan wilt pakken. Natuurlijk is het ook mogelijk zelf een tool in te bouwen waarmee je klanten vraagt of zij jouw product of dienst aan anderen zouden aanraden.

Vervolgstappen

Stel dat je je NPS score hebt laten onderzoeken en berekenen. Dan laat je het daar natuurlijk niet bij. Er is altijd ruimte voor verbetering. Nadat je NPS score bekend is zul je verder moeten onderzoeken op welke vlakken jouw bedrijf zich kan verbeteren. Als je hier interesse in hebt kan het raadzaam zijn je NPS op verschillende momenten in de Customer Journey te onderzoeken. Misschien zijn je klanten bijvoorbeeld heel tevreden na een eerste aankoop, maar niet over het contact met je klantenservice of een aanvullend pakket of abonnement.

De NPS van je organisatie laten onderzoeken kan je een aardig beeld geven van de heersende klanttevredenheid en -loyaliteit. Het is echter geen heilige graal. Het is altijd raadzaam om deze gegevens op meerdere manieren te verzamelen. De NPS is echter wel heel geschikt voor het verkrijgen van een totaalbeeld, omdat je klanten het waarschijnlijk niet erg zullen vinden om een enkele vraag te beantwoorden. Meestal is de respons op dit soort vragen relatief hoog in vergelijking met andere, langere enquêtes.

Tags: NPS
Stef van Doorn

Stef van Doorn

Stef is klantcontact specialist bij Byteleaders en schrijft voor WebshopKlantenservice.nl

Next Post
Conversie verhogen door middel van de juist ingerichte klantenservice

Conversie verhogen door middel van de juist ingerichte klantenservice

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recommended.

Dropshipping klantenservice: Waar moet je op letten?

Dropshipping klantenservice: Waar moet je op letten?

april 5, 2021
Invloed van goede klantenservice op reviews voor optimaal reputatiemanagement

Invloed van goede klantenservice op reviews voor optimaal reputatiemanagement

april 5, 2021

Trending.

Help! Een cameraploeg van #BOOS staat voor je deur: Wat moet je doen?

Help! Een cameraploeg van #BOOS staat voor je deur: Wat moet je doen?

april 5, 2021
VidaXL in problemen door slechte bereikbaarheid klantenservice

VidaXL in problemen door slechte bereikbaarheid klantenservice

april 5, 2021
VodafoneZiggo verbetert customer service door foto optie

VodafoneZiggo verbetert customer service door foto optie

april 5, 2021
Woedende man aan de telefoon - Webshop Klantenservice

Klachtenregen door slechte klantenservice? Het overkwam Karwei en Gamma

april 5, 2021
Voordelen van issue tracker ten opzichte van reguliere mail

Voordelen van issue tracker ten opzichte van reguliere mail

april 5, 2021

Categorieën

  • Customer Experience Tips
  • Facebook Messenger Tips
  • Issue Tracking Tips
  • Klantenbinding Tips
  • Klantenservice Tools
  • Klantgerichtheid Tips
  • Klantinzicht Tips
  • Klanttevredenheid Verhogen
  • Kostenbesparing
  • Live Chat Tips
  • Nieuws
  • Reputatiemanagement Tips
  • Webcare Tips
  • Whatsapp Klantenservice Tips

Tags

#BOOS Aftersales Automatisering Black Friday BNNVARA CES CSAT Dropshipping Feestdagen Goedkoper.nl Kerst Mediatraining NPS Tim Hofman Verwachtingsmanagement VidaXL VodafoneZiggo

Recent News

Wat zijn de gevolgen van slechte klantenservice?

Wat zijn de gevolgen van slechte klantenservice?

april 5, 2021
Wat is customer engagement en hoe verbeter je dit?

Wat is customer engagement en hoe verbeter je dit?

april 5, 2021
  • Account
  • Algemene voorwaarden
  • Gastbloggen
  • Home
  • Inloggen
  • Klantenservice bedrijf aanmelden
  • Leden
  • Persbericht insturen
  • Profiel
  • Registreren
  • Uitloggen
  • Wachtwoord herstellen

© 2021 WebshopKlantenservice.nl

No Result
View All Result
  • Customer Experience Tips
  • Klantgerichtheid Tips
  • Klantinzicht Tips
  • Reputatiemanagement Tips
  • Klantenservice Tools
  • Live Chat Tips
  • Webcare Tips
  • Nieuws
  • Klanttevredenheid Verhogen
  • Kostenbesparing

© 2021 WebshopKlantenservice.nl