De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft webwinkel vidaXL aangesproken op de slechte bereikbaarheid van zijn klantenservice. Via haar loket ACM ConsuWijzer ontving de ACM hierover meldingen van consumenten. VidaXL verkoopt online een breed assortiment aan huis-, tuin- en doe-het-zelf producten. Voor de consument is dit vaak de enige manier om in contact te komen met de webwinkel met zijn vraag of klacht en om zijn recht te kunnen halen.

De gevolgen van slechte klantenservice
Veel webshops zijn zich niet bewust van de gevaren van een slechte klantenservice. Omdat het onderhouden van deze service geen core business is, staat het bij veel Nederlandse ondernemingen slecht gesteld met de klantenservice. Lange wachttijden, verkeerd worden doorverbonden of niet bereikbaar zijn voor je klanten; het ACM kan hiertegen optreden.
Webwinkels moeten namelijk bereikbaar en aanspreekbaar zijn voor vragen en klachten van hun klanten. Zij moeten op hun website vermelden hoe consumenten in contact kunnen komen met het bedrijf als zij gebruik willen maken van hun rechten.
Webwinkels moeten consumenten de mogelijkheid bieden tot rechtstreekse en effectieve communicatie. Zij moeten minimaal via twee kanalen mogelijkheden bieden voor direct persoonlijk contact. Het gaat niet alleen om het bieden van de mogelijkheid om te bellen of te mailen. Consumenten moeten in de praktijk ook binnen een redelijke termijn antwoord krijgen of te woord worden gestaan.
Hulp nodig bij je klantenservice?
Heb je geen tijd of geen mankracht om je klantenservice goed te onderhouden? Dan kun je zeer gemakkelijk de hulp inroepen van ondersteuning. Byteleaders bouwt en beheert externe klantenservice teams. Zij kunnen jouw klantenservice op alle kanalen oppakken.








